I søskendenetværket er der plads til både at være vred, frustreret, ked af det og have hævnfulde tanker, uden at man skal have dårlig samvittighed over for sine forældre eller sin bror eller søster.
Hvad har du hørt af feedback fra børn og forældre fra det forgangne netværk?
Jeg har fået lov til at dele noget af den rørende feedback, jeg fik i forbindelse med det forgangne søskendenetværk (og som jeg er meget beæret og rørt over at have modtaget!) Det vidner i den grad om vigtigheden af et søskendenetværk og at møde andre i samme situation som én selv.
"Det har været helt fantastisk. Jeg er hver gang gået SÅ glad fra Molis. Det har været superrart at være der, og Emma er bare superdygtig, til det hun gør. Jeg har lært noget om autisme og har fået større forståelse for autisme. Det har været dejligt at have mit sted, hvor jeg kunne komme og tale om at have en søskende med autisme – også de ting, der er svære – uden at det har konsekvenser i form af, at mine forældre reagerer på det, jeg siger. Det er rart at man kan snakke om det, uden at der er nogen der dømmer, det man siger.
Det har været meget åbnet, og det at de andre børn har fortalt så åbent om, hvordan de har det, har gjort, at jeg kunne genkende mange ting, og også gjort, at jeg har tænkt, at så kan jeg også sige til min veninde, at min bror har autisme. Det er dejligt, at Emma har opfordret til at man kan sige ting højt, men at det ikke har været tvunget. Altså at det har været en opfordring, at man kunne få lov til at lette sit hjerte, hvis man havde lyst, men at man ikke skulle. Noget af det bedste har været der, hvor vi sidder rundt om bordet og bare snakker løs om, hvordan vi har det og hvad der fylder i forhold til autisme og høre andre børn fortælle, er mega-rart. Det må der gerne være endnu mere af." (Deltager på Molis' Søskendenetværk)
"X har været super motiveret hver gang, han har skullet afsted til søskendegruppe, og han har altid været meget glad og fuld af overskud efter jeres session. Jeg har snakket med X om, hvad der har været godt og mindre godt, og han svarer at ALT har været godt. Så der er stor ros til dig. Lyder rigtig godt at I har arbejdet med at finde ro, for det kan være svært, når man bliver irriteret af sin bror eller søster." (Mor til deltager på Molis' søskendenetværk)
"Endnu en gang, tusinde tak for forløbet. Det har gjort en kæmpe forskel for – både det at se og møde andre børn i samme situation som hende selv. Og så har hun været meget glad for dig og synes, at du har skabt et meget trygt rum for at dele og bare være i." (Mor til deltager på Molis' søskendenetværk)
Interviewet forsætter længere nede...